Heidi Holopainen.
HAMKin avoimen amk:n Luova kirjoittaminen (2 ov) -opintojakso. Ohjaustuokiosuunnitelma.
RUNOJA HAUSKALLA TAVALLA
Kohderyhmä:
yläasteen 9. luokkalaiset (ikäryhmä)
Tavoite:
saada oppilaat ymmärtämään, että runoja voi kirjoittaa myös helposti ja hauskasti.
Ei tarvitse olla Tommy Tabermann osatakseen kirjoittaa runoja.
Kesto: 2 x 45 min.
Tuokion
kulku
Tunti aloitetaan aakkosrunolla, helpolla ja yksinkertaisella.
Oppilaat huutelevat substantiiveja kullekin aakkoselle, ja ne kirjoitetaan taululle,
kunnes kaikki aakkoset on käytetty. Sitten jokainen oppilas vuorollaan nostaa
rasiasta lapun, jossa on joku sana (esim. aurinko, vesisade, lumimyrsky, päivänpaiste...).
Laput ohjaaja on kirjoittanut etukäteen. Sen jälkeen oppilas kirjoittaa sanasta
runon aakkosten substantiivien avulla. Oppilas poimii saamansa sanan kirjaimista
kunkin taululle kirjoitetun vastaavan aakkosen sanat allekkain. Syntyneeseen
"runoon" saa lisätä tarpeen mukaan adjektiiveja, verbejä... Halukkaat
lukevat oman runonsa koko luokalle. Kun sanat on valmiiksi kirjoitettu, runossa
ei olisi mitään henkilökohtaista ja kynnys valmiin runon lukemiseen olisi matalampi.
Jos ohjaaja tuntee ryhmän hyvin, ja ryhmäläiset tuntevat toisensa,
voi runon aiheena olla myös oma nimi tai itse valittu sana. Tai omasta
nimestä voisi kirjoittaa vasta ensimmäisen harjoituksen jälkeen.
(Aakkosrunoharjoitus löyty esim. teoksesta Sininen kynä - luovan kirjoittamisen
opas. Tässä tehtävä hieman muunneltuna.)
Toinen aiheeni olisi runo arkipäiväisestä tapahtumasta. Kukin oppilas kirjoittaa 5-10 rivin kuvauksen arkipäiväisestä tapahtumasta. Taululla tai kalvolla on aiheita avuksi, jos aiheen keksiminen itse on vaikeaa. Kun kuvaus on kirjoitettu, vaihdetaan 5-7 sanan paikkaa, minkä jälkeen karsitaan sanoista noin kolmannes pois. Teksti kirjoitetaan uudelleen. Sanoista karsitaan taas kolmannes. Jäljeelle jäänyt teksti muokataan runoksi. Yritetään säilyttää sanoissa sama muoto läpi muokkauksen. Halukkaat lukevat omansa. (Tehtävä löytyy esim. teoksesta Sininen kynä.)
Tuokio jatkuu tanka- ja haiku-runoilla.Ohjaaja kertoo lyhyesti tanka- ja haikurunoista (haikussa tavutus 5-7-5, tanka-runossa tavutus 5-7-5-7-7). Tämän jälkeen oppilaat muodostavat 2 - 3 hengen ryhmiä. Ryhmät poistuvat tilasta mukanaan kynä ja paperia ja tarkoituksenaan kirjoittaa ainakin muutama tanka tai haiku, omavalintaisesta aiheesta. Sovitaan aika, jolloin palataan luokkaan. Kun oppilaat palaavat luokkaan, halukkaat lukevat omat runonsa.
Lopuksi keskustellaan vielä ryhmässä kuluneesta tunnista ja aivan viimeiseksi oppilaat täyttävät arviointilomakkeen. Arviointilomakkeessa arvioitaisiin sekä tunnin aihetta, sujuvuutta yms. että ohjaajan onnistumista, epäonnistumista, vahvuuksia...
Syntyneet runot kerätään ja monistetaan kansioksi. Alkuperäiset palautetaan kirjoittajille.
_________________________________________________________________